Volgers

donderdag 20 juli 2023

Test-knit

Nee hoor, wees gerust, je ziet niet dubbel!
Een tijdje terug meldde ik me (voor het eerst in mijn leven) aan voor een test-knit, en ik mocht meedoen!

Het is een heel vrolijk patroon, met afbeeldingen van allerlei dieren en planten.
Ik brei erg graag met meerdere kleuren, en dit patroon leek me leuk om te breien.

Een patroon loopt over 70 steken, en in eerste instantie zette ik 210 steken op, dus 3 patronen, op naalddikte 3,5. Qua stekenverhouding zou dat goed uit moeten komen, zeker omdat ik over dit garen had gelezen dat met blocken het nog wel wat uitrekt.

Ik had het lijf gebreid, en heb dat toen eerst gewassen en geblockt, voordat ik aan de mouwen zou beginnen. Nou, ik kan jullie vertellen, er zit echt geen enkele rek in!!

Het past, maar ik had het graag wat wijder gehad. Zeker onder wintertruien draag ik graag shirtjes, dan mag een trui voor mij best wat ruim vallen.
Dus ik besloot opnieuw op te zetten. Eerst wat proefopzetjes gemaakt, om te zien wat ik wilde veranderen. Ik kon dikkere naalden kiezen, probeerde diverse diktes uit, maar het breiwerk werd daardoor natuurlijk allemaal wat losser, en dat kwam de afbeeldingen niet ten goede. Dan toch maar dezelfde naalddikte, en 4 patronen breien. Dat lijkt nu het gewenste resultaat te gaan opleveren!

Op de foto zie je bovenaan de eerste poging, en onderaan de poging van deze week. Het is een heerlijk breiwerk, in 3 dagen tijd heb ik het pand alweer bijna tot aan de oksels gebreid. En nee, dan bedoel ik echt niet hele dagen breien, gewoon 's avonds een tijdje, en dat 3 avonden achter elkaar.

De deadline is 5 augustus, dat moet met gemak gaan lukken.
We krijgen van de ontwerpster best veel vrijheden. Zo is het patroon geschreven met steeks, dat betekent helemaal rond breien met een aantal biezen (extra steken) ter hoogte van armsgaten en nek. Als je de hele romp gebreid hebt, knip je die biezen door, en ga je daar vervolgens de mouwen aan vast breien en het nekboord.
Het was mijn intentie om dat ook te gaan doen, dat zouden mijn allereerste steeks ooit worden! Leuke combinatie met mijn allereerste test-knit ooit! En dit garen leent zich er ook echt wel goed voor, het is Jamieson & Smith 2ply Jumper Weight.
Het garen klit wat aan elkaar, dus je hoeft bij het knippen van de steek niet bang te zijn dat er een heel stuk breiwerk ontrafelt. Maar.... dat is nu net wat een andere deelneemster wel is overkomen!!! En zij heeft zeker ook geschikt garen gebruikt en ervaring met het maken van steeks!

Dus ik twijfel nu. Ga ik vanaf de oksels heen en weer breien? Ik ben tegenwoordig zo gewend aan breien op een rondbreinaald, dat het vreemd zal zijn om hele toeren averecht te breien. En houd ik mijn draadspanning dan wel gelijk? Vroeger, toen ik nog op rechte naalden breide, was dat geen probleem, maar zoals gezegd, ik brei al jaren alleen maar op rondbreinaalden, in het rond. 
Of zal ik dan toch proberen om steeks te maken? 
Nee, dat durf ik niet aan!! Ik ga heen en weer breien. Ik verwacht best wat bolletjes garen over te houden, dan ga ik gewoon maar eens een lapje breien en meerdere steeks oefenen. Zodat ik het daarna kan toepassen in projecten, zoals vesten.

Oh ja, volgens mij heb ik jullie het garen al een tijd terug eens laten zien, maar dit is waar ik mee brei:



 

10 opmerkingen:

  1. Oooh wat een klus.
    Constant tellen.
    Maar wat mmmmooiiii

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is een tekening lezen, ik ervaar het niet als tellen, maar ik heb een cijfertjestik, dat zal wel schelen 😂😂

      Verwijderen
  2. Wat een mooi breiwerk, wel een uitdaging zeg!
    Het bovenste ziet er wel erg klein uit, dat zou vast niet lekker zitten.
    Bij het zien van de hertjes in je patroon moest ik denken aan dat lieve
    hertje wat je aan het maken was, is dat ooit afgekomen?
    Veel succes met verder breien ben benieuwd of je het toch nog gaat aandurven om in de bies te knippen.
    Fijn weekend,
    Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het ziet er op de foto erg klein uit, maar valt mee, ik pas het wel hoor. Ik wil een ruimere trui, omdat ik het met al die beestjes niet mooi vind als dat de vormen van mijn bovenlijf volgt 😉.
      Hertje is nog niet af, ga ik later dit jaar weer mee verder, hopelijk voor de Kerst klaar 😊
      Jij ook een fijn weekend!

      Verwijderen
  3. Wat mooi, maar lijkt me wel pittig om te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je! Voor mij is dit juist pure ontspanning! Ik vind lacewerk bijvoorbeeld wel pittig. Het vest voor mijn dochter doe ik in heel veel kleine stapjes, want dat is voor mij echt wel een dingetje. Het gaat heus wel afkomen, maar rustig aan.

      Verwijderen
  4. Wel een test knit voor gevorderde breisters, maar ik weet dat jij een uitdaging leuk vindt. Veel breiplezier. Ik ben benieuwd naar het eindresultaat. Groetjes Juffrouw Ooievaar

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volgens mij is er nog maar 1 testknitter klaar, dat verbaast me wel, want we hebben het patroon al flink wat weken. Ik vind een uitdaging inderdaad erg leuk, voor mij zit die bij dit patroon in de steeks, het inbreien van het patroon is voor mij pure ontspanning. Natuurlijk houd ik jullie op de hoogte! Groetjes terug!

      Verwijderen
  5. Wat mooi!!!
    Dat gaat vast een lekkere warme trui worden.

    BeantwoordenVerwijderen