Volgers

dinsdag 19 maart 2024

Love in a mist sweater

Eindelijk, mijn eerste trui van dit jaar is af!

Het is Love in a mist, een patroon van Elenor Mortensen. 
Ik gebruikte voor deze trui Jamieson & Smith 2ply Jumper Weight garen.
Dit zijn de kleurtjes die ik voor deze trui gebruikte:


De bovenste is kleurnummer 101 Rose en de onderste nummer 1284 Mix. 
Op deze foto's zie je de kleuren zoals ze werkelijk zijn. 

Toen ik gisterenmiddag na mijn werk de trui nog even op de foto zette, werd het al wat schemerig. Daardoor komen de kleuren van de trui niet helemaal goed over, het roze lijkt wel baby-roze!

Wat is dit een heerlijk patroon om te breien!! Heel duidelijk geschreven, het vliegt echt van je naalden (nou ja, als je handen willen meewerken wel).
Dit patroon ga ik zeer zeker vaker breien. Als je kijkt op de project pagina van dit patroon op Ravelry hier, dan zie wat andere kleurencombinaties doen met dit patroon. Het lijkt mij bijvoorbeeld ook erg mooi met een effen garen en een langzaam verlopend garen samen.
Het maakt al een enorm verschil of je een donkere kleur garen kiest voor de hoofdkleur en een lichte voor de bijkleur, of net andersom.

Een close-up van het motief dat je breit. 

Het garen kocht ik vorig jaar mei. Ik had al vaak over dit garen gehoord en gelezen, en toen ik een aanbieding tegenkwam van een Nederlandse wolwinkel, besloot ik om te gaan bestellen en het garen eens uit te proberen.
Ik kon maar niet kiezen welke kleurtjes ik wilde bestellen. Uiteindelijk bestelde ik maar liefst 52 bollen!! Ik had nog geen patronen in gedachten, maar goed, ik houd nu eenmaal van het breien met meerdere kleuren, en de roze en paarse kleurtjes die ik uitzocht konden allemaal met elkaar worden gecombineerd, dus dat zou wel goed komen.

Dit is de tweede trui die ik met deze bollen heb gebreid en ik heb in totaal nog 21 bollen liggen. Bij de eerste trui heb ik 14,5 bol gebruikt, bij deze dus 16,5 bol (ik weet zo uit mijn hoofd even niet met hoeveel bolletjes van elke kleur ik van start ging, vandaar even deze rekensom 😀).
Van het lichtroze heb ik nog 2,5 bol maar dit is het hele kleine beetje dat nog over is van de mix:

Zo weinig dat mijn keukenweegschaal niet eens naar 1 gram verspringt als ik het erop leg.

Het zijn overigens 25 grams bolletjes, en ik betaalde € 2,50 per bol, dus in totaal € 130,00! Een boel geld, maar ik ben in de bevoorrechte positie dat ik mijzelf dat cadeau kan doen. En ik heb inmiddels geleerd om dat dan zo af en toe ook eens te doen.
Breien is mijn hobby, mijn geestelijke en lichamelijke ontspanning, en ik draag dagelijks mijn met de hand gebreide sokken en truien. Een goede kwaliteit garen geeft zoveel plezier, zowel bij het breien als bij het dragen. Bovendien blijft het breiwerk veel langer mooi.
Ik heb veel gebreid met Drops garens. De patronen van Garnstudio gebruik ik allang niet meer, omdat ik daar in het verleden slechte ervaringen mee had. De Drops Fabel vind ik nog altijd een fijne sokkenwol, en de sokken die ik daarmee breide, gaan lang mee. Maar de truien die ik de afgelopen jaren breide met Drops Nord, Flora en Nepal zijn allemaal erg snel gaan pillen, en het mooi was er al snel vanaf. Dat vind ik dan toch wel erg jammer.
Ik heb nog flink wat bollen Drops Flora in voorraad, doordat ik een paar keer de hoeveelheid garen kocht die ik volgens het patroon nodig had, en er dan veel minder garen voor die trui nodig bleek te zijn. Natuurlijk ga ik dat garen nog wel eens gebruiken, maar ik ga zeker op zoek naar andere garens.

Inmiddels is er alweer een bestelling onderweg!! Ik kwam garen tekort voor een vest waaraan ik bezig was, en na een flinke zoektocht heb ik nu eindelijk een online winkel gevonden die dat garen nog op voorraad heeft. Tja, mooi moment om dan gelijk wat ander, voor mij onbekend, garen mee te bestellen.
Daarbij had ik al wel een patroon in gedachten, dus ik verwacht/hoop dat ik niet veel zal gaan overhouden.
Maar eerst ga ik wat projecten afmaken:
Het vest voor Sanne, waar nu eindelijk schot in komt.
Het vest voor mijzelf dat wacht op nieuwe bollen.
De tweede sok voor een testknit (daarvoor hoefde alleen de 1e sok af te zijn, en de 2e is ergens halverwege blijven liggen)
Een paar sokken dat ik opzette, omdat ik laatst een gemakkelijke breitje voor tijdens een lange treinreis wilde hebben.

En dan ga ik eens plannetjes maken voor lente/zomer projecten. Leuk, leuk, leuk!!







12 opmerkingen:

  1. Dat is werkelijk een beauty van een trui, Anja! Je zal toch wel regelmatig complimenten krijgen als je deze draagt...
    Je hebt gelijk om te kiezen voor echte kwaliteit als je er zoveel tijd en aandacht aan besteed. En als het dan ook nog je hobby is.. Een sportschool kost ook geld en naar het theater ook!
    Het is fijn om ook weer wat dingen af te maken, dat geeft zoveel rust in je hoofd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je compliment! Je hebt gelijk over dingen afmaken, dat geeft rust. k wil graag een paar projecten tegelijk op de naalden hebben, zodat ik altijd keuze heb uit een project dat aandacht vraagt, eentje waar ik niet eens naar de naalden hoef te kijken (meestal sokken) en een haakwerk en soms borduurwerk. Maar als het er teveel worden, maakt me dat onrustig.

      Verwijderen
  2. Wat een prachtige trui! Mooie kleuren en een mooi patroon. Mijn complimenten, hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een fantastische trui is dit geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat leuk om van je te lezen èn wat een mooie trui zeg, wauw!
    Bedankt voor de tip om Drops Fabel als sokkenwol te gebruiken :)
    Tot nu toe ben ik wel tevreden over Drops, maar ik vind het ook altijd leuk/fijn om nieuwe wol te proberen. Je mag je zeker zelf verwennen, alleen maar goed, dat is voor mij (ook) nog een verbeter puntje. Groetjes en veel breiplezier, Anita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zolang we open staan voor verbetering, komt het wel goed Anita. Ik heb Drops veel gebruikt, en als ik nu terug kijk, zijn de truien die ik daarmee heb gebreid het snelst gaan pillen en gaan slijten. Dat noem ik dan een leermomentje.

      Verwijderen
  5. Wat een prachtig patroon Anja en heel mooi garen ervoor. Wat fijn, dat je weer lekker aan het breien bent. Vandaag was voor mij eindelijk, na weken, weer eens een goede dag, de fybro heeft de laatste weken behoorlijk toegeslagen en er kwam dan ook niks uit mijn handen.
    Nu, met dat lekkere zonnetje was het een stuk beter en heb vanmiddag lekker in de tuin gerommeld!
    Door het zien van jouw trui ben ik net ook eens gaan kijken wat er nog voor garen ligt voor de zomer, daar valt nog heel wat van te maken, ik ga de pennetjes maar weer eens slijpen!
    Groetjes,
    Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh wat fijn dat het met jou ook weer wat beter gaat! Ja, de fibro heeft er deze winter behoorlijk ingehakt. Ik had de trui al een heel eind klaar, toen de fibro genadeloos toesloeg. Maar gelukkig is het vorige week verbetert, en kan ik weer wat breien. Heel benieuwd naar wat jij op de naalden gaat zetten!

      Verwijderen