Volgers

vrijdag 16 februari 2024

storm en sneeuw

 Dinsdag 6 februari, het stormt in Nederland. 
Mijn lijf is de vrijdag ervoor al in totale opstand gekomen. Aanvankelijk kon ik geen reden bedenken, totdat ik hoorde dat er een storm aan kwam. Okay, duidelijk, dan gaat het vanaf woensdag (of daarna) weer vooruit.

Donderdag 8 februari, het sneeuwt in Drenthe. Voordat ik van mijn werk naar huis kan rijden moet ik een flink pak sneeuw van de auto vegen.
Dit is de zesde dag op rij dat mijn lijf mij in de steek laat. Zo'n beetje van top tot teen zit ik ingepakt in braces en steunverbanden. Ik voel me net een Michelin mannetje.

Gelukkig valt onze werkkleding ruim, zodat het eigenlijk niet aan me is te zien dat ik alleen maar op de been ben door al die hulpmiddelen. Het ziet er uit als dat ik wat stram loop, zo krijg ik te horen. Maar in werkelijkheid ben ik bijvoorbeeld niet in staat om zelf mijn rug recht te houden (doordat de spieren in mijn rug verkrampen, wil mijn lichaam krom buigen, waardoor ik voorover gebogen sta).
Het verkeer rijdt langzaam, in een lang lint achter elkaar aan, het wegdek ligt weer onder een flink pak sneeuw. Onderweg naar huis voel ik dat het steeds meer pijn gaat doen om rechtop te blijven zitten. En als ik thuis ben aangekomen, en uit mijn auto wil stappen, gaat dat niet. Ik krijg mijn romp niet naar links gedraaid, en mijn rechterbeen wil ook niet meedraaien. Langzaam maar zeker, beetje bij beetje, draai ik een stukje, totdat ik eindelijk uit mijn auto kan komen. Ik strompel naar binnen, trek mijn jas en schoenen met moeite uit, en wil aan tafel gaan zitten om te gaan eten.
Nee, dat gaat niet, ik kan niet zitten. Dan maar proberen te staan, nee, wil ook niet.
Uiteindelijk kruip ik mijn bed in, en de enige houding die ik nog kan aannemen, is helemaal plat op mijn rug liggen. Ik heb een elektrische deken, die zet ik op de hoogste stand, om zo mijn spieren in mijn rug op te warmen. Die zijn namelijk één voor één in de kramp geschoten. Wat doet dit ontzettend veel pijn! 

De hele nacht breng ik zo door, plat op mijn rug liggend, deken op de hoogste stand. Ik slaap altijd op mijn zij, en zodra ik wat weg dommel, wil ik automatisch omdraaien, wat absoluut niet gaat. De pijn in mijn rechter heup maakt me misselijk. En dan ben ik weer klaar wakker.

Dit duurt al met al tot halverwege de volgende middag. Dan beginnen mijn spieren langzaam maar zeker weer uit de kramp los te komen. Aan het einde van de middag kan ik weer omhoog komen, en ik kan weer zitten. Dat lukt een paar uur, en dan merk ik dat het te lang duurt, en de rugspieren weer verkrampen. Dus ik duik mijn bed weer in, deken aan, plat op de rug liggend. Gelukkig was ik deze dag vrij van mijn werk, maar de volgende dag sta ik weer gewoon ingepland. Opnieuw als Michelin mannetje ingepakt ga ik aan het werk, net als de dagen erna. 

Nu is het vrijdag 16 februari, en gelukkig is vandaag eindelijk het leed geleden. Mooi op tijd, want vandaag is Sanne jarig! 
Wat verlang ik naar het voorjaar, geen sneeuw meer, geen storm, temperaturen in de dubbele cijfers, en liefst ook wat zon. 

Ik ben onlangs bij een arts langs geweest. Toen zat de pijn niet in mijn heup en rug maar bij mijn borstbeen. Ik ben zo gewend om bij alles wat ik voel te denken dat dit door de fibro komt, maar dat hoeft natuurlijk niet. Dus om een andere oorzaak uit te sluiten toch maar eens bij de arts langs gegaan. Helaas, geen andere oorzaak, gewoon weer de fibro. En dubbel helaas, daar is nog altijd niets aan te doen.

Breien en haken heb ik de afgelopen weken niet kunnen doen, dus ik heb jullie niets te laten zien. Moet ik dit verhaaltje eigenlijk wel publiceren? Jullie komen hier voor leuke berichtjes over handwerken en tuinieren, en daar heb ik nu niets over te vertellen. Ja, ik ga het toch maar gewoon op mijn blog zetten, want ook dit is een onderdeel van mijn leven. Niet een leuk onderdeel, niet passend bij " een leuk leven". maar dit is wie ik ben: een heel positief ingesteld mens, dat soms totaal wordt tegengewerkt door haar eigen lichaam, en slechts aan het overleven is.



15 opmerkingen:

  1. Tuurlijk mag dit ook verteld worden.
    Wat heftig!
    Hoop voor jou dat de temperaturen gauw stijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jammer genoeg is het leven niet alleen maar leuk. Ziekte en pijn horen er evengoed bij en daar mag gerust over geschreven worden.
    Gefeliciteerd nog met Sanne 🥳

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor de felicitatie! Ja, het hoort bij het leven, het bepaalt helaas grotendeels mijn dagelijks leven, maar ik streef ernaar om ondanks ziekte en pijn er een leuk leven van te maken, en daar wil ik over schrijven. Mijn glas is altijd halfvol, ik probeer positief in het leven te staan, en mijn lezers daarin mee te nemen. Maar eerlijk zijn is voor mij enorm belangrijk, en wekenlang niets schrijven zonder uitleg daarover, voelde niet goed.

      Verwijderen
  3. Juist hartstikke goed dat je dit met ons deelt! Voor mijzelf geldt dat ik me nu nog beter kan voorstellen wat je moet doorstaan. Ik vind het verschrikkelijk voor je dat je zó veel pijn moet doorstaan, vooral als het zulk rotweer is voor je. Ik heb heel veel bewondering voor je dat je evengoed te werk gaat. Hoe anders is dat bij sommige mensen die zich al ziek melden wanneer ze alleen maar dénken dat ze ziek gaan....
    Ik hoop voor je dat de winter voor dit seizoen inderdaad voorbij is en de temperaturen vriendelijker voor je worden!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt geen idee hoe goed jouw warme woorden me doen!

      Verwijderen
  4. Mooi dat je er over schrijft, want zo kunnen we een luisterend oor voor je zijn. Het delen van moeilijke dingen helpt. Dapper dat je toch naar je werk gaat. Heb je dan ook kleding die je warm houdt, naast alle braces etc. Een lekker wolletje of zo? Gewoon nieuwsgierig naar jouw oplossingen. Goede week gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Onze werkkleding bestaat uit meerdere lagen, waar ik ook nog een topje of shirt onder kan dragen, dus ik kan me gelukkig wel warm houden.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het leven kent ups and downs en is lang niet altijd alleen maar leuk. Waarom zou je daar niet over schrijven? Als je het graag wil delen en als het je oplucht, dan moet je dat gewoon doen hoor...
    Ik zie dat je al verschillende positieve reacties hierover hebt gekregen en ik sluit me daar graag bij aan.
    Het is niet niks waar je mee te dealen hebt en voor ons is het goed om dat weer eens te beseffen. Zolang alles vanzelf gaat, heb je vaak veel te weinig oog voor mensen die hard moeten vechten.
    Fijn dat de temperaturen nu beter voor je zijn, al is de nattigheid misschien ook niet goed voor je!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel! De lieve reacties doen me goed. Ik ben blij dat de storm is gaan liggen en de neerslag in de vorm van regen is toch iets minder vervelend dan sneeuw. Op naar het voorjaar!

      Verwijderen
  7. Hoi Anja, wat naar om te lezen! Ik hoop dat het inmiddels weer wat beter met je gaat. Al is het hier ook vandaag weer stormachtig en veel buien.
    Tuurlijk kun je hier over schrijven, dat is het leven, het is niet altijd allemaal geweldig, soms verre van dat. Dat vind ik op Instagram helemaal, alleen maar mooie plaatsjes, je moet daar echt door heen kijken. Ieder huisje heeft zijn kruisje, zeggen wij hier. Ik wens dat het snel beter weer gaat worden zodat je weer beter vooruit kunt en minder klachten hebt. Pas goed op je zelf. Liefs Anita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je lieve wensen. Ik heb niet zoveel met Instagram, precies omdat daar een niet realistisch beeld wordt geschept, maar soms kom ik er wel leuke breipatronen tegen of ideetjes voor de tuin!

      Verwijderen
  8. Voor het eerst kom ik op jouw blog terecht.Het troost mij.....de fybro.is vooral nu in volle ,,glorie,,aanwezig.
    Een lotgenote kan dan dan veel troost bieden.
    ik wens je zon op je pad en veerkracht.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een lieve wens, en ik wens jou niets minder! Welkom op mijn blog. Het heet niet voor niets "een leuk leven". Na een heel moeilijke periode in mijn leven besloot ik dat ik de rest van mijn leven bewust keuzes wilde maken, wat laat ik wel/niet toe in mijn leven, wat is voor mij belangrijk en doet mij goed (zonder dat het anderen schaadt) enz. De fibro is een onderdeel dat mijn dagelijks leven beïnvloedt, al ruim 42 jaar heb ik geen pijnvrije dag gekend, maar dat betekent niet dat ik het mijn leven laat verzuren. Ik kijk (probeer te kijken!) naar al het mooie en goede in mijn leven. Niet denken "ik heb pijn in mijn rechterheup" maar denken "maar mijn linkerheup is momenteel pijnvrij!". Mocht je eens van je af willen schrijven, of vragen hebben, of wat dan ook, mijn email-adres staat op mijn blog, schrijf gerust! Ik wens je een mooi en leuk leven toe!

      Verwijderen
  9. Het voelt al zo lang geleden dat ik bij jou kwam lezen. Zo, dat is niet mals wat je te verdragen hebt. Positiviteit helpt je de dag door, maar zoveel pijn hebben is een zware dobber. Ik wens je een mooi licht voorjaar! En leuk om weer eens bij je te lezen en reageren.

    BeantwoordenVerwijderen