Volgers

zondag 3 december 2023

Dark Academia

 Dark Academia, dat is de naam van de trui die ik breide tijdens november. Ik deed weer mee met NaKniSweMo. De bedoeling daarbij is dat je een trui breit gedurende de maand november, en het eindresultaat minimaal 50,000 steken bevat.

Nou, dat is gelukt! Mijn trui bevat ruim 107.000 steekjes!! 
Her en der heb ik stukjes uitgehaald en weer gebreid, bijvoorbeeld bij de bovenkant van de mouwen, omdat ik de mouwen te smal vond worden. Die steken heb ik niet meegeteld. 

Mouwen brei ik altijd recht tot in de buurt van de polsen. Meeste patronen schrijven al minderingen voor bij de bovenarmen, nou, dan passen mijn armen er niet meer in 💪😂. Blijkbaar zijn mijn armen meer dan gemiddeld gespierd.

Het garen is Isager Tvinni, een garen waar ik nooit eerder mee werkte. 
Het is 100% merino wol. Isager omschrijft het als "it consists of the finest merino quality, virgin wool, which is first cut lambswool". 

Ik kocht garen voor maat 3, maar besloot na het breien van een proeflapje, dat ik maat 4 zou breien, omdat ik de trui niet te nauwsluitend wilde. Desondanks heb ik nog behoorlijk veel garen over. 
Gelukkig maar, want ik ga de trui verlengen. 

Ik las overal waarschuwingen: als je met dit garen een vest of trui breit, dan moet je er rekening mee houden dat door wassen en blocken het een stuk langer wordt.
Nou, dat is bij mij niet gebeurd, juist andersom! Voor het wassen en blocken was de trui langer! 
Hij komt nu precies over de band van mijn spijkerbroek, en dat vind ik persoonlijk echt te kort voor een trui. Dan ga ik er voortdurend aan lopen trekken!

Dus de band gaat eraf, en dan brei ik nog een stuk door met alleen het bruine garen, en vervolgens opnieuw de band.

Balen, want ik had alweer allerlei plannetjes om mee aan de slag te gaan als ik de trui af had, maar als ik het niet doe, blijft de trui ongedragen in de kast liggen. 
Dat is nou niet de bedoeling!

Zijn jullie al in Kerststemming? Wij zeker wel! Sanne keek de Sinterklaasintocht op zaterdag (hij kwam aan in Gorinchem, de stad waar zij haar Havo-opleiding deed),en op zondag hebben we samen de kerstboom neergezet. De rest van het huis hebben we nog niet versierd, dat zal waarschijnlijk komend weekend gaan gebeuren, we zien wel. 
Ik weet dat er mensen zijn die vinden dat je de boom pas na Sinterklaas mag zetten, maar wij vinden het gezellig staan, en waarom zou je er dan niet gewoon wat langer van genieten?
Ook op mijn werk speelt Kerst nu een grote rol. We verkopen echte kerstbomen, en hadden het gisteren extra feestelijk aangekleed met kerststol voor de klanten en een vuurkorf waarin een warm vuurtje brandde. Binnen konden de mensen aan de slag met het maken van een kerstdecoratie: een metalen ring in de vorm van een ster mochten ze naar eigen inzicht aankleden met kersttakjes, ballen en jute lint. Er waren mooie resultaten te zien!

En zo zijn we alweer in de laatste maand van het jaar terecht gekomen. Wat vliegt de tijd! Ik heb geen adventskalenders met garen, zoals ik nu voorbij zie komen op veel blogs en op Y.outube filmpjes met Vlogmas. Alhoewel ik begrijp hoe leuk het is om elke dag een pakje met garen uit te mogen pakken, houd ik gewoon niet van dergelijke verrassingen. Die kalenders zijn best duur (vind ik), en ik wil dan gewoon vooraf weten waarvoor ik betaal. Want anders zit je met 24 10- of 20grams bolletjes garen, waar je niets mee doet.
Maar dat neemt niet weg dat ik met veel plezier de blogs lees en de filmpjes bekijk.

Oh, misschien even uitleggen wat Vlogmas is: y.outubers maken filmpjes over hun dagelijkse leven, op weg naar Kerstmis, en zetten die (twee)dagelijks online. Ik volg een aantal van deze mensen, die allemaal een kanaal hebben waar ze normaal gesproken vertellen over hun breiwerk-projecten, hun garen-aankopen e.d. En nu nemen ze de kijker dus een beetje mee in hun dagelijkse leven. Erg leuk, en heerlijk om naar te kijken terwijl ik zelf zit te breien.

12 opmerkingen:

  1. Wauw, wat is je trui mooi zeg, maar wat jammer dat hij toch tekort is.
    Je hebt gelijk, uithalen en langer maken want dat zou toch wel eeuwig zonde zijn als zo’n mooie trui in de kast blijft liggen. Ik doe ook niet mee met een adventskalender. Ik kijk net als jij wat de andere krijgen, ook leuk en geen druk van wat je dan weer met deze bolletjes ‘moet’ maken.
    Ik ben benieuwd naar je plannen voor als je trui helemaal naar je zin is. Groetjes Juffrouw Ooievaar

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Veel meer plannen dan tijd, maar dat hebben volgens mij veel mensen die handwerken 😊

      Verwijderen
  2. Je Dark Academis is een kunstwerk! Er zitten genoeg steekjes in, ik hoop dat je heel veel plezier van deze trui gaat hebben. Maar eerst nog 'even' verlengen, een tekorte trui zit inderdaad niet lekker boven een broek.
    Wat gezellig dat jullie de kerstboom al hebben staan, bij ons ligt alles nog ingepakt (behalve de kerstkaarten die geschreven moesten worden. Kaarten maken vind ik leuk, maar het schrijven niet. Gelukkig is die klus klaar, pfff 😊)
    Op je werk is het ook al volop kerstsfeer rn ja op YouTube is ook al genoeg te genieten. Ik vind de Vlogmasfilmpjes leuk, maar krijg steeds meer weerstand tegen het uitpakken en showen van de Adventkalenders. Net zag ik nog een video van een vrouw die er 5 (!) had.... Ruimte voor beelden van de dagelijkse dingen was er bijna niet, want dan werd het filmpje te lang. Nou je snapt het misschirn wel; op dat kanaal heb ik me níet geabonneerd 🤪.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zag er eentje langskomen met 10 (TIEN!) adventskalenders, deels zelf gekocht, deels gesponsord. Die ga ik dus niet volgen gedurende december. Juist het alledaagse en hoe daarin het handwerken terug komt vind ik leuk.

      Verwijderen
    2. Ik ben het helemaal met je eens!

      Verwijderen
  3. Wat is ie mooi geworden, je trui! Een stuk eraan zal inderdaad wel lekkerder zitten, wat langer zit altijd fijner. Hoe vind je de isager breien? Hopelijk gaat het niet pluizen.
    Vandaag weer zo'n regendag dat morgen de Kerstboom gezet wordt.
    Wel heb ik al veel dingen staan, maar de boom nog niet. Ik wil hem toch wel graag een week of 4 hebben staan.
    Tja, die adventskalender, soms toch wel erg overdreven vind ik, die kleine strengetjes heb je niet echt veel aan. Toevallig heb ik gisteren eens even gekeken naar de prijs van die kalenders, erg duur naar mijn idee als je er zoveel koopt. Bovendien wil ik altijd van tevoren weten wat ik ga maken.
    Ik wil je bij deze een fijne week wensen,
    Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zie mooie strengetjes voorbij komen, maar heb er zelf niet het geld voor over. Vind ze erg duur, en ik zou niet verder komen dan sokken ermee breien, ik draag namelijk geen omslagdoeken, sjaals o.i.d. Of een kussenhoes. En ik houd niet van verrassingen in kleuren, zeker niet voor zoveel geld!

      Verwijderen
  4. Prachtige trui weer.
    Ik vind ronde passen altijd zo mooi, maar het staat me voor geen meter.

    Na de sint de kerstboom opzetten is traditie.
    Ik heb die dit jaar ook voor het eerst gebroken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jammer dat ze je niet staan. Dat heb ik juist met rechte schouders met aangehechte mouwen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hai Anja, daar ben ik nog even. Als ik het goed heb, ben jij geïnteresseerd in de vingerloze mittens die ik laatst mocht testbreien.
    Het patroon is vanaf vandaag te koop. Tot 27 december met 15% korting. Ik heb er een berichtje over op mijn blog gezet. Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had het vanmorgen al gelezen, maar dank voor je berichtje, ze zijn echt prachtig! Dus lieve lezers: ga even kijken op de blog van Marjan!!

      Verwijderen