Volgers

maandag 11 september 2023

Vakantie zomer 2023 deel 2

 Als je ooit in de buurt van Interlaken vakantie houdt, en je houdt van natuur en wandelen, dan kan ik je 2 plekken aanraden:

Ten eerste de Aareschlucht. De Aare is een rivier, en een schlucht is een smalle doorgang tussen bergen door.

Er zijn paden aangelegd, zodat je door deze doorgang kunt wandelen, en de kracht van het water van nabij kunt bewonderen.

Het pad is prima begaanbaar, ook voor kinderen en honden. Die laatste moeten wel aangelijnd worden, misschien de eerste ook wel 😂. Je betaalt er toegang voor, maar dat geld wordt gebruikt om het geheel te onderhouden. Ik vind dat prima, je wilt er wel van op aan kunnen dat bijvoorbeeld het hekwerk in orde is!

De tweede plek die ik je aanraad: Grindelwald. Vanuit dit dorp (1034m hoogte) kun je reizen met de trein naar Jungfraujoch, het hoogst gelegen treinstation in Europa, op 3454 meter hoogte.
Of je kiest ervoor om te gaan wandelen 
in de prachtige omgeving. Je kunt bijvoorbeeld naar Pfingstegg, op 1386 meter hoogte, waar je een rodelbaan en restaurant vindt, en je prachtig uitzicht hebt over het dal. Je kunt daar komen met een kabelbaan, of je doet wat wij deden: je loopt naar boven!
Aanvankelijk was ons plan om dan met de kabelbaan naar beneden te gaan, maar we vonden de wandeling zo heerlijk, dat we besloten om aan de andere kant van de berg weer naar beneden te wandelen. We liepen langs weilanden en door bossen, en genoten van het uitzicht.



Nu is wandelen in Zwitserland wel iets anders dan in ons eigen vlakke landje, dit zijn een paar foto's van die wandeling waarop je kunt zien dat de paden smalle paadjes langs weilanden waren, en grindpaadjes, met losse stenen, of de wortels van bomen.




Onderweg in de bergen van Zwitserland kun je veel dieren zien. Zo kwamen we op deze wandeling geiten tegen met bellen om hun nek, maar ook wilde dieren zoals eekhoorntjes:

(helaas krijg ik het filmpje dat ik maakte van 2 spelende eekhoorntjes hier niet geplaatst, moeten jullie dan zelf maar erbij denken, of ter plekke naar op zoek gaan 😉😊).

Er staan, zo begin september, nog best wat plantjes in bloei:


Terug in het dorp genoten we van een heerlijke maaltijd bij een lokaal Bebbis restaurant: "Happiness, Fun & Food". 
Wat een leuke naam, er hing inderdaad een vrolijke sfeer en het eten en drinken smaakten uitstekend. Met uitzicht op de berg waar wij eerder die middag omhoog waren gelopen 🌞
Wat troffen we het met het weer! De week ervoor was er veel neerslag gevallen, hier in de vorm van regen, maar in andere plaatsen die we bezochten had het gesneeuwd! Gewoon in de dorpen, niet ergens boven bij de top van de bergen.

Wij hadden volop zon. En met de schone lucht die er nu eenmaal is in Zwitserland, was dat genieten. De luchten werden steeds strakker blauw, een kleur die ik in Nederland voor het laatst zag tijdens de Corona-periode, toen er veel minder werd uitgestoten door auto's en vliegtuigen en industrie. 
Nu terug in Nederland geniet ik van de warmte, maar mijn longen hebben moeite met omschakelen naar de vervuilde lucht. Nou ja, morgen regent het, dus nu nog maar eventjes genieten van de zon!



9 opmerkingen:

  1. Mooie tips! Vooral die eerste, nou als mijn kleinkinders meewandelen lijn ik ze aan, hoor.
    Wie weet ga ik de eekhoorntjes opzoeken 😉
    Maar zo te zien genieten jullie enorm, fijn!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er liep een klein meisje, dat steeds tussen de spijlen van het hek door wilde kijken, en de ouders hadden het soms helemaal niet in de gaten! Ja, we genoten enorm!

      Verwijderen
  2. War een fijne vakantie hebben jullie gehad zo te zien, eigenlijk van alles wat, zowel stad als natuur, als kunst en nog lekker eten, tja dan is je vakantie geslaagd :-) Hier is/was het iets te warm, je moet je echt aanpassen en dat is voor een bezige bij niet makkelijk;) Groetjes Juffrouw Ooievaar

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij houden van deze combinatie, we willen graag zoveel mogelijk van de omgeving zien. Het was daar in de dalen net zo warm hoor, maar daar is het niet benauwd, zoals hier, en dat maakt een groot verschil!

      Verwijderen
  3. Bofbibs
    Het is al weer 49 jaar geleden dat ik in Zwitserland was.
    Ik herinner me vooral het water dat je zo uit het beekje kon drinken.
    Het smaakte een beetje vettig.

    En de warmte die daar voor mij verl aangenamer was dan de warmte thuis.

    En de wokkelpasta met knoflookworstjes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je komt er veel waterplaatsen tegen: uitgeholde boomstam, kraantje erboven. Wij drinken het water niet, hebben altijd voldoende drinken mee, maar het is heerlijk om even je polsen te koelen onder de koude waterstraal.
      De warmte is er inderdaad heel anders. Het is er niet benauwd, heel fijn voor mijn longen daar. En de luchtvochtigheid is veel beter, dus je lichaam houdt geen vocht vast (mijn handen zijn sinds we terug zijn flink opgezwollen).
      Die pasta met worstjes ken ik niet, we aten wel heerlijk pasta met ham en kaas en aardappels en kruiden. Pasta met aardappel klinkt vreemd, maar het was heerlijk!
      En je hebt helemaal gelijk, we zijn 2 bofbibsen 🌞, ons heel bewust van hoe goed we het nu hebben!

      Verwijderen
    2. Die wokkelpasta met knoflookworst was een door mijn ouders gemaakt alternatief voor de ouderwetse macaroni met smack zoals we die thuis aten.

      Verwijderen
    3. Ah zo. Smack aten wij alleen in de zomervakantie, mijn moeder nam het mee voor het geval we ergens geen vers broodbeleg konden kopen. Macaroni aten we toen nog niet, mijn vader was nogal "wat-de-boer-niet-kent-dat-eet-hij-niet" en macaroni vond hij maar niks 😂

      Verwijderen
  4. Ik zag net deel 3 en dacht 'dan moet deel 2 er ook zijn'...
    Wat laat je prachtige plekken zien!

    BeantwoordenVerwijderen