Volgers

maandag 5 maart 2018

blauwe sokken

De blauwe sokken schoten lekker op.
Ik was al een stuk voorbij de hielen. Alle kleine restjes blauwe sokkenwol waren gebruikt, nu waren er alleen nog een paar bolletjes van 1 kleur over. Die ging ik opmaken.
Ik vond het blokje dat ik er in maakte erg leuk, maar om nu de hele sok zo te breien, leek me toch weer een saai beeld geven.
Dus nu ik nog maar 1 effen bijkleur over had, besloot ik wel de verticale lijnen te blijven breien, maar de horizontale strepen niet meer. En omdat er geen hokjes meer ontstaan, ook geen stipjes meer.

Zo zag de sok er zondagochtend uit. Natuurlijk even passen, zeker met zo'n patroontje waarbij je de draden aan de binnenkant steeds meeneemt en afwisselt, is het belangrijk erop te letten dat je niet te strak breit, omdat je voet er dan niet in past, maar ook niet te wijd, omdat de sok dan gaat lubberen.

Ja, op de foto lijkt de sok prima te passen. Lijkt!
Niets mis met de breedte van de sok hoor, mijn voet past er uitstekend in.
Maar vreemd genoeg, ik ben gewoon wat te vroeg begonnen aan de hiel.
Ik tel nooit het aantal toeren dat ik brei, ik pas gewoon de sok, totdat ik denk dat de voet lang genoeg is en ik aan de hiel kan beginnen.
Hoe dat nou precies is gekomen weet ik niet. Of eigenlijk weet ik het wel, gewoon wat teveel aan mijn hoofd en niet goed opgelet bij het passen.

Dan ben ik nogal rigoureus: uittrekken die hap!
Links de ene sok, nog niet uitgetrokken, en rechts de andere sok, al voorbij de hiel uitgetrokken.
En vooraan zie je het dotje garen wat ik uittrok.

Nu ga ik de sokken dus weer verder breien. De voeten brei ik wat langer, en dan weer de hiel en daarna het been. Ach, zo blijf je bezig!


1 opmerking:

  1. ja wanneer je de hiel precies moet beginnen is altijd een beetje gissen.. ook met passen! ik vind ze geweldig mooi met die ruitjes!

    BeantwoordenVerwijderen