Volgers

zaterdag 1 juli 2023

tuinieren

 Ik heb er de laatste tijd niet veel over geschreven, maar tuinieren is ook beslist een grote hobby van me.
Op mijn werk verkopen we regelmatig planten. Zo hadden we laatst Hortensia's te koop, maar met de droge en warme periode die achter ons ligt, was het niet gemakkelijk ze in leven te houden. Hoe vaak we ze ook water gaven, ze staan de hele dag buiten in de brandende zon, daar knappen ze niet van op. Dus we besloten al snel om ze af te prijzen, maar ze werden niet allemaal verkocht. Logisch, wie koopt er nu tijdens zo'n warme periode half-verlepte planten??!! Nou, ik dus 😂.

Ik kon het niet over m'n hart verkrijgen ze weg te gooien, dus voor een mooi prijsje mochten ze mee naar huis. Ik zette emmers en bakken in de schaduw, deed daar water uit de regenton in en zette de Hortensia's daarin, zodat ze zich lekker vol konden zuigen. Daar stonden ze tot gisteren. 


Er werd regen voorspeld, dus ik besloot dat het tijd was om ze in de volle grond te zetten. En ik paste een methode toe, die meestal gebruikt wordt op een moestuin: karton (ontdaan van plastic en nieten en stickers) op de grond leggen, en daarover grond uit de compostbak. Door het karton wordt het voor (on)kruid moeilijker om boven de grond te komen. Het karton wordt door wormen e.d. omgezet in voedsel voor de planten.

Van wat gaas en latjes heb ik een zeef gemaakt, daar schep ik steeds een beetje uit de composthoop op, en dan ga ik er met mijn handen doorheen, zodat de grond erdoorheen zakt (het valt dan in de kruiwagen waar ik de zeef op heb gelegd). Wat overblijft zijn wat grovere takjes, die nog niet voldoende zijn verteerd. Die gooi ik op een andere composthoop. Dit is de mooie grond die je dan krijgt:

Geweldig toch, gratis en voor niets voedselrijke grond! Die grond strooide ik uit over het karton. 
Hoe gemakkelijk kun je het hebben? Eventueel (on)kruid dat zich ontpopt tussen de struiken, is heel eenvoudig te verwijderen. En zo hebben we weer een paar stukken in de tuin voorzien van nieuwe beplanting. 
Nu is het wachten op de regen. Er was vandaag de hele dag regen voorspeld, maar vanmorgen is er geen spatje gevallen. Op de radar zie ik dat over een uurtje de regen toch ook ons moet gaan bereiken. Prima, de tuin kan het gebruiken. De regentonnen zijn nog niet leeg, maar een beetje aanvulling is zeker welkom.

Ondertussen ga ik me lekker installeren met een handwerkje, en voor de tv zitten. Dat doe ik zelden, maar vanmiddag is de start van de Tour de France, en daar kijk ik graag naar.
Vandaag krijgen we ook de patronen voor de tweede ronde van SWC, dus als die binnen nu en de start van de Tour komen, kan het zomaar zijn dat ik een nieuw breiwerkje op zet.

Wat zijn jullie plannen voor dit weekend? Binnen of buiten aan de slag? In de tuin aan het werk, of in huis? Handwerken, of een andere hobby oppakken? Ook de Tour kijken, of de Formule 1? Of misschien vertrek je wel naar je vakantie-adres. Wat je ook gaat doen, ik wens je een heel goed weekend!




13 opmerkingen:

  1. Nu hoop ik toch maar dat er regen gevallen is bij jullie... Wat de hortensia's (en de rest van de tuin) lusten wel een slokje. Wij hadden hier de hele morgen regen; van die druilerige motregen...
    Wat ben je slim om karton en compost te gebruiken! Het gaat vast goed komen. Ik snap dat je het zonde vond om de planten weg te gooien. Ik zie bij ons in de Aldi ook vaak een rek met verlepte planten staan en dan denk ik 'waarom geven ze die toch geen water?'
    Ik heb deze dag gebruikt om alle (nieuwe) borduurzijde weer eens op kaartjes te wikkelen en de hele voorraad keurig op nummer te herschikken in de dozen. Eens in de zoveel tijd is dat wel nodig...
    Fijne avond nog!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We hadden vanmiddag in korte tijd een flinke plons water 🌞.
      Ik begrijp niet waarom ze die planten te koop aanbieden bij allerlei winkels. De voorkant van onze winkel, waar ze buiten moeten staan, staat de hele dag in de brandende zon. Zelfs 3x per dag water geven hielp niet. En dan moet je klanten horen, die staan ons uit te schelden dat we de planten water moeten geven! Dat doen we, meneer/mevrouw, 3x per dag!
      Lekker, zo'n werkje als je borduurzijde uitsorteren en op kaartjes wikkelen, ik houd wel van zulke klusjes.
      Jij ook nog een fijne avond!

      Verwijderen
  2. Wij moesten het doen met alleen wat gemiezer, 's middags kwam de zon en met alweer een harde wind is het vocht gelijk weer weg. Helaas is het dit jaar geen fijn tuinieren, onze tuin ligt grotendeels op het zuiden en droogt mede door de weinige regen en veel zon en wind erg uit.
    Ik wil niet sproeien en giet wel het hoog nodige.Mijn mooie varens zijn allemaal verbrand en zaaigoed doet het ook niet echt goed.De potten staan er gelukkig wel goed bij. Volgend jaar nieuwe kansen zullen we maar denken.
    Straks even naar de snuffelmarkt, altijd leuk, even rondneuzen en daarna een mooi boek uitlezen!
    Fijne week,
    Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een snuffelmarkt, altijd leuk! Onze varens staan er nog prachtig bij, eigenlijk doet alles het prima, alleen bloeien bepaalde planten wat korter. Wij hebben denk ik geluk met het grondwaterpeil in onze omgeving.

      Verwijderen
  3. Waar haal jij toch al die energie vandaan.

    Hier motterde het gisteren vrijwel de hele dag.
    Af en toe een minuut harder.
    Maar het zet geen zoden aan de dijk.
    Het werd er alleen nog maar zompiger van.
    Wat ik gisteren deed staat op m'n blog.
    Vandaag zal het voornamelijk kleine (opruim) klusjes zijn en een was en een vaat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Energie heb ik niet, maar ik weet dat ik dat ook nooit meer zal krijgen. Dus wachten tot ik ergens energie voor heb, betekent helemaal nooit iets doen. Ik heb een keuze gemaakt, mijn ziekte geeft ernstige beperkingen en ik wil ab-so-luut geen 100 worden (of 80) maar van de jaren die ik hier rondloop, wil ik zoveel mogelijk genieten. Niet voor niets koos ik de titel van mijn blog.

      Verwijderen
    2. Mijn moeder is er 89 mee geworden.

      Verwijderen
  4. Wij hebben best wel wat regen gehad gisteren. De grond is nu nog steeds nat. De boel is er lekker mee opgefrist.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn! Hier was het kort maar krachtig. De regentonnen zijn ongeveer half gevuld nu, dus we kunnen weer vooruit.

      Verwijderen
  5. Het is vechten tegen de bierkaai om die planten in zo'n bouwmarkt/tuincentrum in leven te houden, maar bij jou krijgen ze vast een heel goed leven nu ze helemaal vertroeteld in de aarde staan. Dat gaat vast goed komen! Fijn dat je ze hebt gered en ik hoop dat ze aanslaan en het goed gaan doen. Hier heeft het gistermorgen lekker lang gemiezerd en dat vond mijn tuintje heerlijk! (helaas het onkruid ook). Groetjes, Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je, ik denk ook wel dat ze het hier naar hun zin gaan krijgen 🌞. Ja, onkruid heeft helaas ook baat bij regenval, het komt weer overal flink op!

      Verwijderen
  6. De tuin doen wij een beetje tussendoor. Nu vooral puppy proef maken :)))

    BeantwoordenVerwijderen