Volgers

maandag 31 juli 2023

Test-knit 2

 

Hoogste tijd voor een update over de test-knit. De romp is af. Deze wordt helemaal in het rond gebreid, vanaf het boord naar boven toe. Volgens het patroon maak je steeks voor de armsgaten en de nek.

Steek is een Engelse term. Je breit helemaal in het rond, daar waar de armsgaten en nek moeten komen brei je een aantal steken, in dit geval 7 steken. Je knipt uiteindelijk de middelste steek daarvan door, en zo maak je de opening die je nodig hebt.

Waarom zou je dat zo doen? Nou, je kunt dan gewoon door breien in het rond. Ook heel gemakkelijk als je een vest wilt breien. Je kunt dan rechtdoor blijven breien in het rond, in plaats van heen en weer. Bij het inbreien van afbeeldingen zoals op deze trui is dat een stuk makkelijker, dan heen en weer breien, waarbij je bij het breien van de teruggaande toer er ook erg in moet hebben dat je de chart van de afbeelding de andere kant op leest/breit.

Ik heb al veel gebreid in mijn leven, maar nooit eerder maakte ik een steek. Gisteren dus voor het eerst van mijn leven! 
De ontwerpster geeft ons veel vrijheid. Ik vond de nek er zo ontzettend raar uitzien, ik vroeg me af of die wel de goede afmeting zou krijgen, dus ik besloot om het laatste, bovenste stuk van voor- en achterpand, niet in het rond te breien, maar heen en weer. Maar ik wilde wel heel graag een steek proberen, dus de armsgaten breide ik volgens patroon. En gisteren zette ik de schaar erin!

Nou zeg, precies zoals ik al zo vaak had gelezen: gewoon doen! Echt, ik vond het een fluitje van een cent, en ben heel blij dat ik het nu geprobeerd heb. Want ik wil graag een paar vesten gaan breien, en daarbij is het natuurlijk ideaal om een steek te maken: gewoon lekker rond door breien, en dan een opening aan de voorkant knippen.

Voor degenen die wat meer weten over de verschillende technieken die je kunt gebruiken: ik deed de steek waarbij je de naastgelegen steken omhaakt. 

Heeft zo'n steek ook nadelen? Ja, want je kunt je trui/vest natuurlijk niet passen, als je de arsmgaten dicht breit 😉. Na het open knippen heb ik de trui gepast, helemaal goed! Dus nu alleen nog de mouwen eraan vast breien, en dan heb ik een heerlijke trui voor komende winter.

Mocht je nu ook eens zo'n steek willen proberen? Probeer het eens uit met een proeflapje. En bedenk dat je dit beter kunt doen met garen dat wat ruwer is en aan elkaar haakt, dan met heel glad garen. Dan kun je voor de steek beter een andere techniek gebruiken, bijvoorbeeld met de naaimachine de naastliggende steken zekeren.

Ik ga lekker verder met breien, hopelijk heb ik de mouwen snel af, want de deadline is 5 augustus en dan wil ik wel erg graag de trui af hebben, wel zo fijn voor de ontwerpster!


7 opmerkingen:

  1. Iedere keer dat ik hier over de steek lees vraag ik me verbijsterd af hoe dat dan blijft zitten.
    Blijkbaar valt het niet uit elkaar, zoals ik zou verwachten, maar hoe dan?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er zijn meerdere technieken, ik gebruikte die met het omhaken van de direct ernaast gelegen steken. Je moet dit beslist niet doen met glad garen, dat glijdt weg, maar dit is ruwer garen dat sowieso wat in elkaar haakt.

      Verwijderen
  2. Ik heb daar nog nooit van gehoord... Maar ik vind het heel interessant, want veel dingen kunnen nu ook eenmaal op verschillende manieren.
    Jij bent een echte brei-ster, Anja!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat lief van je, dank je, maar ik doe het omdat ik er zoveel plezier in heb en het mijn fijne motoriek enigszins op peil houdt 🌞

      Verwijderen
  3. Het wordt een schitterende trui. Mooie kleuren en prachtige motieven. Ik reeën, vossen en hazen. Leuk voor het najaar en de winter. Post je nog een keer een foto waarop je hem aanhebt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja hoor, ik zal zeker een foto laten zien als ik hem draag. Ben nu nog bezig met de mouwen, heb hem vanavond eventjes gepast om te passen of de mouwen niet te krap worden, en hij zit heerlijk!

      Verwijderen