Volgers

donderdag 28 mei 2020

Fietstochtje

Mooi he, ik kocht vrijdag 2 boeketjes bloemen, en de bloemen zijn prachtig open gegaan.
Ik zou jullie nog even laten mee genieten van mijn fietstochtje, afgelopen zondag. Nou ja, anderhalf uur, is geen tochtJE.
De Rhododendrons staan deze weken prachtig te bloeien.
De grond hier in de regio is er heel geschikt voor, overal staan hoge struiken en hagen.
Die haag die op de 2e foto staat, staat hier net buiten beeld, aan de rechterkant. En als ik de camera dan nog iets verder naar links draai
zo heerlijk, je kunt hier vanuit het dorp diverse kanten op, direct het bos in lopen.
Ons dorp heeft een schattig, wit kerkje, met een losstaande toren.
De jeugd op de Alpaca fokkerij in het dorp had het begrepen: ze lagen allemaal verspreid over het weiland, deze uk lag echt te genieten van het warme zonnetje, dat toen nog scheen.
We wonen in een landelijk dorp, met oude, mooi gerestaureerde boerderijen, omringd door bossen en heide maar ook wat grasland. Zo'n hek blijf ik altijd mooi vinden
En hoe grappig zijn deze bordjes?
Een wandelnetwerk dat door de provincie loopt, waarop met een draad de route wordt aangegeven, en  die draad zit onderaan door een naald.
Deze miniatuur staat in de tuin van de plaatselijke makelaar.
Er staan in het dorp aardig wat van dit soort grote bomen (als je het herenhuis erachter bekijkt, valt pas goed op hoe groot deze boom is, en wat een flinke doorsnede de stam heeft).

Zo, ik kan jullie nog veel meer laten zien hoor, maar dat doe ik een volgende keer.
Geniet van het mooie weer vandaag, en de komende dagen, stay home, stay safe!

16 opmerkingen:

  1. Rododendrons zijn prachtig! Hier is de grond daar helaas niet geschikt voor. Je woont in een mooie omgeving (volgens mij heb ik dat al eens eerder gezegd).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, ik zeg het zelf ook steeds hoor. Ik kan er zo van genieten. Nee, Rhododendrons doen niet veel op kleigrond. In onze tuin in ZH stonden er ook een paar, ze overleefden en bloeiden, maar groeien deden ze niet, het bleven kleine struikjes.

      Verwijderen
  2. Dat was een mooi tochtje, en fijn dat ik even mee mocht kijken...
    Drenthe is toch zò mooi!
    Tja, die Rhododendrons... toen wij in ons huidige huis kwamen wonen, stonden ze er al en waren ze ook al zo groot. Zo'n 20 jaar geleden is de tuin helemaal opnieuw aangelegd en ze dateren nog uit die tijd. En we doen er nooit iets aan, nou ja.. water geven dat wel...
    Ik vind ze prachtig! Inderdaad, op de Veluwe zie je ze veel meer...
    Wat bijzonder; een kerkje met een losstaande toren... Nog nooit gezien!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Graag gedaan hoor! Jullie Rhododendrons staan er prachtig bij, het zou me niet verbazen als 20 jaar geleden bijna even grote struiken in jullie tuin zijn geplant, want hard groeien doen ze niet in jullie regio.
      De kerk die er eerst stond, was aan de toren vastgebouwd, maar door brand verwoest, alleen de toren kon worden gered. De toren moest oorspronkelijk veel hoger worden, maar bewoners uit een naburig dorp wilden dat hun toren de hoogste van Drenthe bleef, en verwoestten meermalen 's nachts het bouwwerk, waarop werd besloten om de toren dan maar laag te houden. Dat is historie hoor, uit de 16e eeuw. Waarom de nieuwe kerk los van de toren is gebouwd is niet helemaal duidelijk, in documenten staat dat dat om bouwtechnische redenen werd gedaan, maar de toren had geen slechte constructie, en staat er nog altijd prima bij.

      Verwijderen
  3. Reacties
    1. Haha, dat kerkje met die losse toren, dat is denk ik de clue voor je geweest?

      Verwijderen
    2. Nou niet voor mij, maar voor die rasechte Drenth, waar ik tegen aan gelopen ben.

      Verwijderen
    3. komt hij hier uit de buurt?

      Verwijderen
    4. Stukje hoger. Kwartiertje met de auto schat ik.

      Verwijderen
    5. Dat meen je! Nu maak je me wel heel nieuwsgierig, iets kenmerkends waar ik aan zou herkennen? Zoals het kerkje in ons dorp?

      Verwijderen
    6. Geen idee hij is er al meer dan 30 jaar weg, maar ik zal het hem eens vragen

      Verwijderen
  4. Ik prijs me ook vaak gelukkig dat we in zo'n mooie provincie wonen. En van mij mag dat vliegverkeer ook best wat minder. Heerlijk he, zo;n lekkere schone lucht. Maar of dat ook zo blijft? Ik betwijfel het eerlijk gezegd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, ik denk niet dat het blijft, er wordt alweer zoveel versoepeld, we mogen binnenkort (waarschijnlijk) weer op vakantie naar het buitenland, dan zal het vliegverkeer ook gaan toenemen. Maar dit neemt niemand ons meer af!

      Verwijderen
  5. leuk omfotoos uit de omgeving te zien.. inderdaad een typisch kerkje en wat een verhaal zit er bij... leuk hoor !

    BeantwoordenVerwijderen