Volgers

dinsdag 28 mei 2019

de natuur dichtbij

Ook al woon ik alweer bijna 7 jaar in Drenthe, ik blijf toch altijd weer blij verrast worden door de natuur hier. Vanavond reed ik uit mijn werk naar huis. Het was rond half 10, nog niet donker.
Wat huppelt daar over de weg? 
Een steenmarter! Het beestje heeft een slechte naam gekregen, omdat het o.a. slangen van auto's zou doorknagen, en isolatiemateriaal zou aanvreten. Onderzoek met camera's heeft ondertussen uitgewezen dat veel vaker ratten en muizen deze overlast veroorzaken. Zo'n 80% van de gevallen waar de steenmarter "verdacht" werd veroorzaker te zijn, bleken het in werkelijkheid ratten en/of muizen te zijn die de ellende veroorzaakten.

Nog geen 3 minuten later, opnieuw een steenmarter die vliegensvlug van de ene naar de andere kant van de weg sjeest. 
Ik rij het bos in, en als ik daar weer uit rijd, zie ik in het weiland een klein reetje staan. Ik minder vaart, om even beter naar het reetje te kunnen kijken, maar die vlucht snel het bos in.
En dan ben ik weer thuis. Een eekhoorntje huppelt over de parkeerplaats, en schiet omhoog langs een boomstam. 

Heerlijk, om zo te genieten van de natuur in mijn directe omgeving!

7 opmerkingen:

  1. Dat vind ik hier ook zo machtig mooi.
    Laatst een ree die vlak voor de auto langs schoot.
    Dat is wel even schrikken.
    Er heeft vermoedelijk een marter in mijn schuurtje gebivakkeerd, maar ik heb hem nooit gezien.
    Vond alleen poep in een hoekje.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh wauw, wat geweldig dat je die zag zeg! Ik heb nog nooit een steenmarter 'in het echt' gezien, maar dat lijk me superleuk. Ook al heeft hij een slechte naam.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die slechte naam heeft hij ten onrechte, ik zie er regelmatig 1, blijft een prachtig gezicht.

      Verwijderen
  3. Van dit soort ontmoetingen krijg ik altijd een blij gevoel!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ben je zeker niet de enige! Het blijft mij ook elke keer weer blij verrassen!

      Verwijderen
  4. prachtig beestje... maarblij dat er geen bij mij in de buurt is..anders had ik geen kip meer! samen met de vos richten ze ravages aan in een kippenhok.. en een marter kan zich zo dun maken diekomt door elke spleet een kippenhok binnen !

    BeantwoordenVerwijderen