Volgers

dinsdag 5 september 2017

Au, kiespijn

Bijna 2 weken geleden zat ik lekker een boterham te eten, toen ik opeens iets heel scherps voelde prikken in mijn tandvlees. Ik dacht aan een zaadje van het brood, maar nee, een flinterdun stukje glazuur zat vast in mijn tandvlees.
Ik heb het eruit gehaald, en had werkelijk geen idee waar dat nu toch van afgebroken was.
Maar ach, ik had nergens een gevoelig plekje in mijn mond, dus besteedde ik er verder geen aandacht meer aan.
Vorige week, tijdens onze vakantie in Duitsland, werd ik een keer 's nachts wakker met heel veel pijn in mijn rechter onderkaak. Nu heb ik al jaren problemen in dat gedeelte van mijn mond, op de 1 of andere manier moet er aan die kant regelmatig iets gevuld worden.
Na een paar uur was de pijn opeens weer weg.

Zondagmiddag kreeg ik opnieuw pijn in die kaak, het begon heel zachtjesaan maar nam steeds toe. Uiteindelijk had ik pijn vanaf mijn voortanden tot de achterste kies, en toen ik naar bed wilde gaan, vloog ik direct weer omhoog. Bij het gaan liggen kreeg ik een enorme pijnscheut door die kaak, en die ging tot in mijn oor aan toe.

Kort gezegd: ik heb er een paar kussens bij gepakt, en heb de hele nacht rechtop zittend in mijn bed doorgebracht. Steeds als ik weer een beetje in slaap dutte, en mijn hoofd iets naar beneden ging, kreeg ik weer zo'n pijnscheut.
Ik ben heel wat gewend qua pijn, ook aan mijn gebit, maar dit was toch echt een gevalletje van "niet-aanzien-of-het-vanzelf-weer-overgaat". Gisterenochtend de tandarts gebeld, en vanmorgen kon ik langskomen.
Gisteren was mijn eerste werkdag na de vakantie en ik ben hem doorgekomen door iedere keer weer een pijnstiller te slikken (bedenk je dat ik die nooit, echt nooit slik en je begrijpt hoe het is als je er dan een paar per dag moet nemen).
Ook afgelopen nacht weer zittend in de kussens doorgebracht. Ik was inmiddels heel erg misselijk, gewoon door de pijn, maar at vanmorgen toch met moeite 2 boterhammetjes op, omdat ik wist dat het wel eens even kon duren voordat ik weer zou kunnen eten.
En toen op weg naar de tandarts.
Die bekeek de boel, en zag wel waar die splinter glazuur was losgekomen, maar zei hij, daar kun je nooit zoveel pijn door hebben.
Hij klopte eens op wat kiezen, en ai, ik sprong haast uit de stoel omhoog toen hij op de achterste kies klopte. Ja, hij dacht dat mijn wortel ontstoken was, en nam voor de zekerheid een foto.
De wortel was flink ontstoken, en de kies was al een aantal keren (bij)gevuld. Eigenlijk al jaren niet meer te redden, maar toch steeds opgelapt.
Ik kon kiezen: een zenuwbehandeling, of de kies eruit. Nu heb ik al jaren geleden zenuwbehandelingen aan andere kiezen gehad, maar ik vertrouwde er niet op dat ik daarmee van de problemen in die kaak zou afkomen dit keer. En de tandarts was het met mij eens: kies eruit was in dit geval echt de beste oplossing.
Zo'n zenuwbehandeling kost bovendien al gauw 300 euro, en de tandarts gaf zelf aan dat hij dat zonde van het geld zou vinden. Ja, ze bestaan, tandartsen die meedenken met hun klanten en niet (alleen maar) aan hun eigen portemonnee denken!

Ik kreeg verdoving en verwachtte eigenlijk dat het lastig zou gaan worden om die kies er uit te krijgen, juist doordat er al een aantal stukken vulling in zaten. Maar nee, met wat wrikken kreeg de tandarts hem er in 1 keer helemaal uit! De tandarts gaf toe dat ook hij dat niet verwacht had (lol), maar het mag ook wel eens mee zitten, zo vond hij. En gelijk heeft hij.

Ik kreeg de kies mee, zal jullie een smerige foto besparen hoor.
Inmiddels is de kies er al een paar uur uit, en begint de verdoving uit te werken. Ik krijg het gevoel in mijn tong en rechter deel van mijn mond weer terug, en daarmee begint er nu ook een zeurderige pijn te ontstaan bij het gat waar ooit mijn kies zat. Maar ach, dat zakt wel weer weg, ik zal van nu af aan hopelijk af zijn van die vreselijke pijnscheuten die ik met regelmaat in mijn kaak voelde.
Ben op weg naar huis even een pak vla gaan halen in de supermarkt, want mijn maag begon toch wel flink te knorren.
Vandaag hoef ik niet te werken, en ik had al van alles gepland, maar hou me maar eventjes rustig vandaag, kan ik morgen weer gaan werken. Op dit moment heb ik zelfs geen zin in een handwerkje, dat zegt wat! Het zou wel heel fijn zijn om na 2 slapeloze nachten een nachtje te kunnen slapen!

5 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Gelukkig was ik al snel van de pijn af, het groeit goed dicht, en ik heb goede hoop dat de hechting er uit zichzelf uitgaat en niet hoeft te worden verwijderd.
      Dank je wel voor je lieve reactie!

      Verwijderen
  2. I hope the toothache's gone now. I hate going to the dentist.

    BeantwoordenVerwijderen