Volgers

woensdag 23 oktober 2024

Possum, ooit van gehoord? En de Handwerkbeurs komt naar het noorden van het land!

In mijn vorige bericht vertelde ik over het garen dat ik bestelde bij Helene van Happy-go-Knitty. Ik wil jullie iets meer vertellen over dit garen.

Ik twijfelde best wel even toen ik het garen wilde bestellen. Want jeetje, het moest wel van de andere kant van de wereldbol hierheen worden vervoerd. 
Nu ben ik geen geiten-wollen-sokken type , maar ik probeer toch wel een beetje na te denken over wat ik doe, bijvoorbeeld afval goed scheiden en composteren.
Kon ik het dan wel maken, om dit garen zo'n reis te laten maken?
Totdat ik me verdiepte in de samenstelling van het garen, en het verhaal dat daar achter zit. 

De samenstelling is 80% merino wol, 20% possum.

De Common Brushtail Possum is een beestje dat van oorsprong voorkomt in/op  Australië, Nieuw-Guinea en Sulawesi. Van de vacht kan garen worden gesponnen. Omdat het korte haartjes zijn, wordt het altijd met een ander materiaal gecombineerd. 
Rond 1850 heeft iemand bedacht dat het een goed idee zou zijn deze diertjes naar Nieuw-Zeeland over te brengen. De bedoeling was om een wol-industrie op te zetten. Maar, men liet de diertjes vrij rondlopen, en dat heeft enorme problemen veroorzaakt. Er zijn namelijk geen natuurlijke vijanden, behalve de mens. 
Op een bepaald moment liepen er 60 tot 70 miljoen exemplaren rond!
Inmiddels is dat aantal gehalveerd.

                                            (foto van de Wikipedia-site over de Common Brushtail Possum).

De Nieuw-Zeelandse regering wil vóór 2050 alle possums in het land uitroeien.
Waarom?
Ze voeden zich met planten, hele bossen zijn al verdwenen. Maar ze eten ook de eieren en jongen van o.a. het nationale symbool: de kiwi. Ze eten zoveel, dat meerdere diersoorten met uitsterven worden bedreigd.
Veel zijn er besmet met een vorm van tuberculose, die ze verspreiden onder het vee. 
Ze vormen zodoende een enorme bedreiging voor de Nieuw-Zeelandse natuur, en veeteelt.
In Australië worden ze bedreigd met uitsterven, maar Australië wil de geïnfecteerde dieren niet importeren. 

Wil je er meer over lezen? Hier de link met de informatie die Helene op haar website heeft staan. En nee, dat is niet om haar garens te promoten, het is een serieus probleem voor Nieuw-Zeeland.

Uiteindelijk besloot ik dat ik het voor mezelf prima kon verantwoorden het garen te bestellen. Ik denk dat de voetstap van de uitroeing van een diersoort die ziekte verspreid en natuur aantast wel opweegt tegen de voetstap van het vervoer.

Garens koop ik bij voorkeur bij een LYS (Local Yarn shop oftewel de wolwinkel in je eigen woonplaats). Voornaamste reden is dat ik dan de garens kan voelen, en de kleuren goed kan zien. Daarnaast ondersteun ik graag een kleine ondernemer. 
Ik weet dat toen Wolplein in Zaltbommel opende, er in de regio een aantal wolwinkels hun deuren hebben moeten sluiten, omdat ze financieel niet konden concurreren met zo'n groot concern. Dat vind ik erg jammer. Ik kan zoiets niet voorkomen, maar op de Handwerkbeurs ben ik de stand van Wolplein altijd principieel voorbij gelopen. Ik kocht liever garens bij de kleinere stands.

Over de Handwerkbeurs gesproken: die komt dit jaar ook naar het noorden van het land!! Van 14 t/m 16 november, in Martiniplaza in Groningen!!
Oh, wat zou ik daar graag naar toe zijn gegaan! Alsof je in een hele grote LYS loopt!! Al die garens bij elkaar 😍. Je kunt ze voelen, je kunt kleuren uitstekend bij elkaar combineren, en natuurlijk kun je gelijk ook toebehoren en accessoires erbij kopen. Je doet inspiratie op door de mooi aangeklede stands en niet te vergeten de mooi aangeklede mensen! 
Voor mij is het niet mogelijk er dit jaar bij te zijn, maar ik hoop oprecht dat er heel veel bezoekers zullen komen, zodat dit een jaarlijks terugkerend evenement wordt.
Ik zie dat voor 2025 en 2026 er al data staan gereserveerd, fijn!!

4 opmerkingen:

  1. Ik ben kort geleden op de handwerkbeurs in Nijkerk geweest dat was echt een feestje om daar te zijn ,we hebben daar mooie sokkenwol gekocht was daar met mijn dochter zo gezellig.Fijne dag Jannie.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een vehaal over de possum... De mens verknalt het soms (vaak?) goed in de wereld!
    Ik begrijp uit je blog dat je ergens in het noorden woont.
    Ik vind zo'n beurs leuk, maar baal dan dat ik al een bedrag aan entree kwijt ben waarvoor ik al minstens een hele mooie bol sokkenwol had kunnen kopen.
    Ik was dit jaar voor het eerst naar de markt "Joure onder de wol", geen entree en heel veel mooie wolletjes te koop!
    Ja, wel leuk dat er nu ook zo'n beurs in 't noorden is. Hoewel Groningen voor mij ook wel weer een uurtje reizen is.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Totaal onbekend met dat merk! Tjonge, wat een verhaal zeg...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nooit van gehoord, dus weer wat geleerd, dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen