Volgers

donderdag 1 juni 2023

Even bijpraten

 

Ik ben er nog hoor, gewoon bezig met van alles en nog wat. Ik bedacht me dat ik hier alweer een tijdje niet geweest was, dus ik praat jullie eventjes bij.

Sock Madness is inmiddels afgelopen, hierboven mijn sokken bij elkaar. De Leicht (met die ballonnen) wordt uitgehaald, ik heb een paar sokken gebreid in tricotsteek waar ik de afbeelding op maas. Er zullen nog wel meer sokken worden uitgehaald, maar dat is zo'n werkje wat ik wel een keertje oppak als mijn handen geen breinaalden willen vasthouden 😉.

Met Pinksteren waren tuinen te bezichtigen, en wij gingen lekker op pad om ideetjes op te doen, en gewoon eens rond te kijken hoe andere mensen hun tuinen inrichten. Het was prachtig weer, en de tuinen werden druk bezocht. Leuk voor de eigenaren dat er zoveel belangstelling was!



Ook in onze eigen tuin zijn we regelmatig bezig. Vorig jaar ontdekten we bigbags met zand en grind, die helemaal waren weggezakt en onder een flinke laag grond lagen. De bigbag met grind is nu helemaal leeg, het laatste grind deed ik in bloempotten die we volop op voorraad hebben. We gaan een vijver aanbrengen in onze tuin, waar we keien en dit grind prima kunnen gebruiken in een ondiep gedeelte.

Zoals vaste lezers wel weten is Sanne restauratieschilder. Maar dat betekent zeker niet dat ze hele dagen op de steigers staat! Ze doet historisch kleuronderzoek, dat bij monumenten noodzakelijk is om akkoord te krijgen voor schilderwerk. De verslagen zijn behoorlijk dikke boekwerken, die zij allemaal maakt. Daarnaast doet ze ook steeds meer andere werkzaamheden, zoals het aanbrengen van bladgoud. Denk daarbij aan van die haantjes op een kerktoren, of ronde bollen, zoals op de foto. Die voorziet zij dan volledig van bladgoud, dat zijn hele dunne velletjes goud die aansluitend aan elkaar moeten worden aangebracht. Een precisiewerk! 
Al met al werkt Sanne steeds vaker thuis! Gezellig voor onze poezen natuurlijk 🌞.
Zelf ben ik met veel plezier in de winkel aan de werk. Ik werk fulltime, maar gelukkig blijft er nog genoeg vrije tijd over, o.a. om te breien. Sock Madness is afgelopen, Supersock World Championship zit in het stadium van qualifier (mensen moeten dus een bepaalde sok op tijd goedgekeurd krijgen om mee te mogen doen aan de wedstrijd). Door ronde 6 van SM te bereiken heb ik me direct gekwalificeerd. Ik mag de warm-up en qualifier sokken wel breien, dat zou me punten opleveren voor de wedstrijd, maar het hoeft dus niet.
Omdat het mij niet om de wedstrijd gaat, heb ik besloten dat niet te doen, en te starten met mijn allereerste testknit ooit! Dit wordt een trui voor mijzelf, met over de panden en mouwen afbeeldingen van allerlei dieren (ree, vos, haas, uil, libelle, vlinder enz.). Ik vind het een grappige trui opleveren, ik was wel weer toe aan een ontspannend breiwerkje. Fair Isle is dat voor mij, heerlijk draadjes op de juiste manier om elkaar heen slaan (dat heeft te maken met kleurdominantie waar ik laatst over schreef). Er bestaan ook andere technieken zoals LadderBackJaquard (LBJ), waarbij je een soort spinnenweb aan de binnenkant van je breiwerk maakt. Lijkt me leuk om eens uit te proberen, maar deze trui wilde ik gewoon lekker makkelijk breien en zeker zijn dat mijn draadspanning juist is, zodat de afbeeldingen er straks mooi uit komen te zien.
Ik gebruik hiervoor Jamieson & Smith 2-ply, een garen dat ik nooit eerder gebruikte, zelfs nooit eerder in handen heb gehad, maar wat de designer zelf ook gebruikte voor haar trui, en wat ik graag eens wilde uitproberen, omdat ik er vaak over lees en hoor op breiblogs en -vlogs. Het is een wat stug garen, haakt wat aan elkaar, dat is dus perfect voor Fair Isle. De mouwopeningen worden later gemaakt d.m.v. een steek, simpel gezegd: je breit op die plek een aantal steken die je later doorknipt, dan pik je de steken rondom de armsgaten op en breit de mouwen eraan vast. Ik heb dat nooit gedurfd, bang dat de draden toch los zouden komen, maar met dit garen durf ik het wel aan (zegt ze stoer 😂). Het hoeft niet,  je mag er ook voor kiezen om de bovenkanten van de panden heen en weer te breien, maar ik ga echt voor die steek, dit lijkt me de perfecte kans om dat eens te proberen. Het zijn kleinere stukken dan wanneer je een vest zou doen en de hele voorkant moet worden opengeknipt, dus ik verzamel al mijn moed en ga ervoor 🌞.

Zo, jullie zijn weer een beetje op de hoogte van ons reilen en zeilen, ik ga me omkleden en naar mijn werk. Alvast een fijn weekend allemaal!

6 opmerkingen:

  1. Dat gaat vast een hele mooie trui worden, prachtige kleurcombinatie ook.
    Fijn, dat je de pennetjes weer kan vasthouden.
    Binnenkort moet manlief een operatie ondergaan, daarvoor moeten nu veel onderzoeken worden gedaan met lange wachttijden.Ik loop dus steeds met breiwerk in mijn tas om in het ziekenhuis tijdens het wachten te kunnen breien, grappig dat ik daar regelmatig commentaar op krijg.
    De tuin slokt ook veel tijd op, ik hoef me dus niet te vervelen.
    Je kunt met tuinieren ook zo lekker je hoofd leeg maken, vind ik.
    Succes met je bezigheden we zien het resultaat wel een keer langskomen.
    Groetjes, Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik brei nooit "in het openbaar", maar morgen moet mijn auto naar de garage, en ik denk dat ik toch maar een breiwerkje mee neem, zit ik niet met lege handen te wachten 😊.
      Ik wens je man veel sterkte voor zijn operatie, en jou natuurlijk ook, toch altijd spannend!
      Ik ervaar dat hetzelfde, tuinieren maakt je hoofd heerlijk leeg! Hopelijk kan ik morgen weer een tijdje lekker de tuin in!

      Verwijderen
    2. Ik breide vroeger in de trein en op school in de pauze, ik breide echt overal.

      Verwijderen
    3. Nu je het zegt, ik ben ooit met een paar vriendinnen gaan Tienertoeren, en toen zaten we allemaal met een breiwerkje in de trein. Maar toen ik dagelijks met de trein reisde naar mijn werk (bij de NS 🌞) nam ik nooit een handwerk mee, dan sloot ik me liever van de drukte af door een boek te lezen.

      Verwijderen
  2. Tip: je proeflapje doorknippen als test. Dan zie je meteen dat jer er niet bang voor hoeft te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een goede tip!! Ik heb dat alleen weer uitgehaald en gebruikt in de trui 😂. Ik had het pand af tot de armsgaten, het past maar net wat te aansluitend naar mijn smaak, dus ga het weer helemaal uithalen, en opnieuw beginnen. Twee keer plezier van hetzelfde garen!

      Verwijderen