Volgers

woensdag 28 september 2022

De beestjes buiten

 

De vorige eigenaren van ons huis hielden duidelijk ook van dieren. Ze vertelden bij de overdracht van de woning dat er dit jaar helaas geen paartje had gebroed in het vogelhuisje bij de schuur. Nee, als je het zou zien, dan begrijp je dat ook wel, het is van het type onbewoonbaar-verklaarde-woning 😂.
Aan een schutting hing een metalen houder met pindakaaspot. Die zie je op de foto hierboven links. Er zit een kettinkje aan om hem aan op te hangen, maar dat was vreemd genoeg niet in gebruik. In plaats daarvan was de houder vastgeschroefd aan de schutting, bungelde het kettinkje wat nutteloos eraan, en was er een soort van afdakje boven getimmerd. En er zat een stokje aan, waar de vogeltjes op kunnen landen. Dat was dan weer vastgezet met 2 tyraps. 
De vogels gebruikten dat landingsstokje nooit. Afgelopen weekend viel het afdakje van ouderdom uit elkaar. Ik had nog een houder voor zo'n pindakaaspot in de schuur liggen, die heb ik ooit eens gekregen, volgens mij bij de Welkoop. Die hing ik op en de houder hing ik aan de ketting op. Zo hebben we 2 van die potten hangen. Nodig, want soms vechten de vogels elkaar de tent uit. Nu er 2 potten hangen gaat het er een stuk vriendelijker aan toe. We kunnen de potten vanuit onze eetkamer zien hangen. Daar zit ook nog zo'n vogelvoederbakje met zuignapjes tegen een raam. Poeslief vindt het erg fascinerend, al die vogeltjes die vlak bij haar komen (ze ligt graag in het raamkozijn).

We lokken de diertjes graag naar onze tuin, met het vogelvoer en met het insectenhotel bijvoorbeeld. Maar sommige dieren nemen zelf hun eten mee, als ze onze tuin bezoeken 😕.
Toen ik deze week wat tuinafval op de composthoop wilde gooien, lag daar bovenop een afgekloven maiskolf! Die moet zijn meegenomen door een bezoeker van onze tuin. Nu ben ik best benieuwd welk dier de moeite heeft genomen om die kolf eerst mee te nemen vanaf de vindplaats naar onze tuin, dan met die kolf de compostberg te gaan beklimmen en dan de mais op te eten. Ik ga er maar vanuit dat het diertje al die moeite heeft gedaan met een kolf vol mais. Of was het gewoon een milieubewust diertje, dat een afgekloven maiskolf tegenkwam, en begreep dat je zoiets op een composthoop dumpt??!! Nah, lijkt me niet 😉😊


10 opmerkingen:

  1. Hey Anja,
    Wat leuk al die vogel dingen in de tuin. Snap wel dat er geen vogeltjes broeden, een onbewoonbaar vogelhuisje kan echt niet haha. Dat van die maiskolf vond ik super grappig, netjes op de composthoop iig. haha.
    Fijne dag.

    Lieve groetjes,
    Emily

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha ja, goed opgevoede diertjes hier, je groenafval breng je naar de composthoop!

      Verwijderen
  2. Ik kreeg vorig jaar ook zon pindakaaspothuisje van welkoop.
    Heb een andere hangen die ik het jaar daarvoor gewonnen had.
    Die wordt iedere keer binnen een dag leeggeroofd door een ekter.
    Die dan vervolgens ook nog het lege glas de tuin in slingert waardoor ik overal glas vind.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb plastic potjes, dus geen probleem als ze die eruit pikken (wat inderdaad al een paar keer is gebeurd)

      Verwijderen
  3. Die met dat dakje hebben wij ook en de pindakaaspot wordt het hele jaar druk bezocht. Ik geloof niet dat er in onze vogelhuisjes gebroed is, maar er zijn in de tuin genoeg mogelijkheden om nestjes te bouwen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij ons ook genoeg plekjes, waar vogels dit jaar nestelden, dus ik denk niet dat we dit huisje gaan opknappen of vervangen. Het hangt vlak bij de achterdeur, ik denk dat de meeste vogels liever een rustiger plekje in de tuin zullen kiezen.

      Verwijderen
  4. Het is een genot om naar die vogeltjes te kijken! Ook wij hebben potjes hangen, ook een paar met zo'n dakje. De ketting gebruiken wij om voor de ingang te hangen; om de eksters te weren. Maar onlangs hebben we ook pindakaaspotjeshouders gekocht met een gaaskooi erom heen; speciaal voor kleine vogels.
    Leuk dat vogels jullie tuin weten te vinden!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo'n gaaskooi ken ik niet, maar klinkt goed. Hier wel wat eksters, maar de "boosdoeners" zijn huismussen, die het leuk vinden om de pimpelmeesjes weg te houden van de pot. Daarom nu een tweede erbij gehangen, eens zien of de meesjes nu ook de kans krijgen om te smikkelen.

      Verwijderen
  5. Zo leuk hè al dat leven in de tuin, wij genieten er ook zo van... en met hulp van een gidsje dat onze zoon ons gaf, hebben we best wat geleerd.

    BeantwoordenVerwijderen