Volgers

donderdag 11 augustus 2022

tuinieren tijdens een hittegolf

 Hoe gaat het met jullie? Houd iedereen het een beetje vol, tijdens deze warme zomer? Of ben je de warmte nu meer dan zat?

Mijn vaste lezers weten het, ik geniet met volle teugen van dit prachtige weer!
De hoge temperaturen, de lage luchtvochtigheid, het zorgt er allemaal voor dat ik minder pijn heb dan normaal, en mijn spieren meer aan kunnen.

We genieten van een heerlijke vakantie. Vorige week zijn we 3 dagen naar de Efteling geweest. Vroeger was dat nog geen half uurtje rijden bij ons vandaan, en kwamen we er regelmatig. Nu was ons laatste bezoek in december 2017 geweest. Wat een extreem winterweer hadden we toen! Heel veel sneeuw, de Efteling liep eigenlijk al snel bijna leeg. Wij bleven, en genoten. 

Zo zag het er toen uit. 
Er waren kennelijk nogal wat bezoekers geweest die hun entreegeld terug eisten, en een paar weken na het bezoek kreeg Sanne een berichtje van de Efteling: ze hadden besloten om iedereen die die dag de Efteling had bezocht het entreegeld terug te geven. Wat een bof, een superleuke dag gehad, en ook nog gratis bezoek!

Nu waren we er dus tijdens een hittegolf, en dat betekende (zeker de 1e twee dagen) dat het erg rustig was. Alleen daar waar je als groep naar binnen gaat, zoals bij Villa Volta en Symphonica, moest je eventjes wachten tot er weer een groepje kon worden gevormd, verder liep je overal direct door. Heb je wel eens in de rij gestaan bij Droomvlucht, Fata Morgana of de Piranha? Stel je voor dat je niet al die zigzagjes in de wachtrij hoeft te maken, maar direct doorloopt naar de toegangsdeur!

We hebben genoten! Van het volk van Laaf, 
van al het lekkers dat we aten,
van de fijne kamer die we hadden, en natuurlijk van elkaar! Voor herhaling vatbaar!

En nu dus weer thuis. Met heel veel plannen, maar een groot deel daarvan moet even worden uitgesteld. Schilderen of planten verzetten in de tuin is bij deze temperaturen natuurlijk niet verstandig. Ik heb wel wat bestrating eruit gehaald, en anders gelegd, maar dan voornamelijk op schaduwrijke plekken. De andere bestrating die ik in mijn hoofd heb komt in de brandende zon, dat gaat niet lukken nu, het zand droogt al op voordat ik de tegels erop kan leggen 😄.

Maar dat betekent zeker niet dat ik stil zit. 

Deze hoek van de tuin hadden we maar even gelaten voor wat het was, want daar hadden we plannen mee. Het "gras" was heel erg hoog geworden, dat heb ik er vanmorgen eerst afgeknipt. Wat overbleef was het trieste beeld hierboven. Ik pakte een spa, en ging aan de slag. Ja, ik weet het, jullie verklaren me voor gek. Dat mag hoor, voor mij zijn dit de ideale omstandigheden om dit te doen, dus doe ik het nu. De bovenste laag heb ik eraf gehaald. We willen op een andere plek in de tuin een verhoogd pad, dus daar komt deze voedingsarme bovenlaag van de grond goed van pas. En nu heb ik dit:

Goede grond erop, en aanplanten maar.... nee dus, dat gaan we nu met deze hitte natuurlijk niet doen, want de planten hebben dan weinig kans goed te kunnen aanslaan. Nee, daar wachten we nog even een paar weekjes mee. Maar we hebben hier ook nog een bouwwerkje gepland staan, en daar kan ik vandaag zeker wel mee aan de slag. Ik duik maar eens even de tuin en schuur in, eens zien welke materialen we allemaal hebben liggen om te gebruiken. Wat ik ga maken? Hopelijk kan ik jullie een volgende keer het eindresultaat laten zien.

En dit zie je als je aan het spitten bent:


13 opmerkingen:

  1. Wat een gezellig blogje weer.
    Ik zit te gniffelen om de tegenstelling: sneeuw en hitte. Wat een bof hè, zo'n gratis bezoekje. Fijn dat je een poosje kunt genieten van de warmte voor je spieren. leuk hè, dat hagedisje!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je compliment! Ja, onze laatste 2 Efteling bezoeken waren uitersten van elkaar, maar we hebben van beide genoten. Ik ben de hele dag in de tuin bezig geweest, kom net binnen omdat het nu donker is geworden, maar kijk nu al uit naar morgen, weer een dag heerlijk genieten van mijn meewerkende spiertjes 🌞

      Verwijderen
  2. Wat heerlijk voor je dat je met deze warmte minder pijn hebt. Dat is echt genieten. Ik hoop voor jou dat het nog lang blijft zomeren. Fijn dat jullie zo genoten hebben in de Efteling, een heel verschil met het vorig bezoek qua weer. Die roze bloemen op de achtergrond zien er zo mooi en vrolijk uit. Zijn dat phloxen? Ik ben benieuwd wat je gaat bouwen, maar dat gaan we vast nog zien. Groetjes, Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt, het zijn Phloxen. Er staan er best veel in onze tuin, spierwitte, roze/wit en knalroze. Ze zijn ook ongelooflijk hoog, normaal worden Phloxen zo'n 120 cm hoog, maar deze zijn 170-180 cm! Ik vind het wel grappige planten, maar Sanne vindt de kleuren erg nep. Ze heeft wel gelijk, de kleuren komen erg onnatuurlijk over.

      Verwijderen
  3. Ja de Efteling... wij waren daar eens toen het 42 graden was en toen was het ook totaal niet druk. We hadden een topdag! De meeste attracties konden we een paar keer doen en nergens moesten we wachten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo was het vorige week dus ook, 3 dagen lang! Hoe fijn dat ook voor ons was, ik denk dat ze blij zullen zijn als de temperaturen wat dalen, en er meer publiek komt, want er moet natuurlijk wel geld worden verdiend. Ze hebben te kampen met een ernstig personeelstekort, en dat merkten we hier en daar helaas wel (als verblijfgast mag je al om half 10 binnen, dag-gasten om 10 uur. Heb je niet zo heel veel aan als je dan als eerste bij een attractie aankomt, die uiteindelijk pas om 10 over 10 de deuren opent, omdat het personeelslid alles alleen in werking moest brengen, waar ze normaal met 3 zijn. Maar ik klaag beslist niet hoor!)

      Verwijderen
  4. Ik heb gordijnen, luxaflex en zonnescherm dicht.
    Af en toe zet ik de aircooler aan.
    Niet de hele tijd want dat wordt te duur met de huidige prijzen.
    Maar net lang genoeg om even af te koelen.
    Ik doe iedere keer een paar minuten wat.
    Maar niet veel.

    Ik woonde vroeger op hemelsbreed 22km afstand van de Efteling, met openbaar vervoer 5 kwartier.
    Ging er elk jaar heen in april met een AH kaartje.
    Toen nog 17 €.
    Maar dan keek op de site wat de rustigste dag (groot ouders en kleinkind dag) was.
    Dan kon je ook bijna overal zo doorlopen.
    Later had je bij attracties een aparte toegang voor alleengaanden.
    Nu zou ik de invalide ingang mogen gebruiken.
    Maar het is me te ver en ook te prijzig geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt nog steeds single-riders-toegangspoorten (leuk woord voor galgje), dan heb je sneller toegang, ga je mee in een karretje met anderen. Werkt ook prima als maar 1 persoon van een gezelschap in die bepaalde attractie wil. Wij hadden natuurlijk geboekt, dus dagen stonden vast, maar we keken wel steeds vooruit naar weersverwachtingen en verwachte drukte, en beide kwamen uit! Het viel ons trouwens op dat ze nu niet groepjes combineerden in 1 karretje, we zaten steeds met ons tweetjes, waar normaal gesproken we met een ander groepje samen zouden worden gezet. Wij dachten dat dat misschien een combi was van het-is-er-rustig-genoeg-voor en voorkomen dat mensen geïrriteerd zouden raken (met warm weer toch een wat korter lontje, dus niet onnodig mensen bij elkaar zetten).

      Verwijderen
    2. Verstandig hoor, om zo af en toe wat te doen, maar niet te veel. Ik weet dat het niet normaal is dat ik nu volle bak aan het werk ben in de tuin (maar ik doe wel verstandig, zorg dat ik midden op de dag in de schaduw werk, ik kan de zon prima hebben, maar het is inmiddels bekend dat dat ongezond is).

      Verwijderen
  5. Ps eigenlijk best gek dat bezoekers hun geld terug wilden, alsof de Efteling verantwoordelijk is voor het weer?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat begrepen wij ook niet, er was flinke sneeuwval voorspeld, dus de mensen wisten het vooraf, en al was het niet voorspeld, de Efteling kan het weer niet beïnvloeden. Had te maken met dat bepaalde attracties niet open waren, door die hevige sneeuwval, en mensen er blijkbaar op hadden gerekend dat ze wel open zouden zijn. Wat dan ook weer gek is, want je kunt in de app precies zien welke attracties open/gesloten zullen zijn op de dag van jouw bezoek.

      Verwijderen
  6. Fijn dat jullie nu vakantie hebben en jij zo lekker kunt werken in de tuin! Ik heb ook geen last van de fybro nu, maar met deze hitte wel
    andere klachten, maar ik klaag daar niet over hoor ook dat gaat weer voorbij.Mijn phloxen zijn bijna uitgebloeid, ik heb er ook van die nepkleuren bij die ga ik er uithalen. Onze tuin ligt heel de dag in de zon, daar kan ik echt niks doen, alleen proberen de boel in leven te houden, tot nu toe valt het mee.
    Geniet nog fijn van de warmte, het is je zeer gegund!
    Betsy



    BeantwoordenVerwijderen