Volgers

dinsdag 19 oktober 2021

Dominantie in breiwerk

 Wat is het leuk om weer terug te zijn in blogland! De trui die ik nu aan het breien ben, bevalt blijkbaar veel van jullie, wat heb ik er veel en ontzettend leuke reacties op gekregen, hier op mijn blog maar ook via mail en op Ravelry. Dank jullie wel, een warmer welkom terug in blogland had ik me niet kunnen wensen!

Ik houd van Fair Isle en Intarsia, van breien met (veel) kleuren, maar dat heeft (voor mij) 1 nadeel: er moeten eindjes worden weggewerkt!
Ik had de mouwen af, en alleen het onderste deel van het lijf moest nog worden gebreid. Als een project af is, wil ik ook dat het echt af is, en wil ik beginnen aan het volgende project. Ik denk dan veel handwerksters het wel herkennen, je bent bezig met het ene project, en ondertussen bedenk je wat hierna wilt gaan doen 😀 En voor mij is dat dan beslist niet "draadjes wegwerken' maar garens en naalden uitzoeken en een nieuw project starten.
Dus wat deed ik zondagavond, voordat ik begon aan het laatste deel van het lijf? Ik werkte eerst alle draadjes weg. Daarvoor moest ik natuurlijk de trui binnenste buiten draaien, en toen bedacht ik me dat dat ook wel een grappige foto opleverde (zie hierboven).
.
In het patroon staat aangegeven wanneer je moet wisselen van dominantie van garens. Voor degenen die hier niet in thuis zijn: het maakt verschil hoe je van kleuren wisselt. Je moet 2 garens altijd om elkaar heen draaien als je van kleur wisselt bij een breiwerk, omdat er anders gaten ontstaan. Maar het maakt uit welk van je 2 kleuren je bovenlangs de andere kleur wisselt. Daarmee maak je dus 1 van de 2 kleuren dominant ten opzichte van de andere. En daardoor springt 1 van de 2 kleuren eruit, en lijkt de andere kleur wat op de achtergrond te liggen. In dit patroon moet je tijdens het breien van de ronde pas bovenin, van kleur wisselen. En alhoewel dat aan de buitenkant een vrij subtiel effect geeft, zie je aan de binnenkant heel goed wat een verschil dat eigenlijk maakt.

Oh, en voordat iedereen nu denkt dat ik een supersnelle breister ben die nooit een fout maakt:
Zien jullie het verschil? Nee, niet in het kleurwerk en de dominantie, dat lijkt op deze foto wel zo, maar dat komt doordat het zonnetje net doorbrak, en wel op de ene maar niet op de andere mouw scheen toen ik de foto nam. 
Nee, ik heb bij mijn tweede mouw de I-cord bind off over 1 steek minder gedaan dan bij de eerste! Links mijn 2e mouw, rechts mijn 1e. Ik liet Sanne er naar kijken en ze was het met me eens, de smallere ziet er mooier uit. Dus heb ik de I-cord van de 1e mouw weer uitgehaald, en er weer aangebreid, nu over 3 steken in plaats van 4.

Ik vertrek naar mijn werk nu, ik wens jullie allemaal een hele fijne dag. Het schijnt guur, regenachtig weer te worden, weer om lekker bij de kachel te kruipen, dekentje op schoot en breien maar. Maar niet voor mij vandaag, er moeten centjes verdiend worden 😄


14 opmerkingen:

  1. Ja, blogland is heel warm... Daar kan de wereld om ons heen wel wat van leren, zeg ik wel eens.
    Je trui is echt een beauty, zelfs aan de binnenkant!
    Dat van die dominantie van de draden weten veel mensen volgens mij niet. Maar het is echt bepalend.
    Dus als ik het goed begrijp is er alweer een nieuw plannetje (lees project) in de maak :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lekker dat de draadjes weggewerkt zijn! Ja, ik herken het wel dat denken over 'wat straks' .
    Bij het inbreien is inderdaad de binnenkant ook de moeite waard. Mooi hé....
    Het verschil in i-corddikte is goed te zien; dat 1 steek zoveel verschil kan maken. Je hebt het alweer hersteld, maar ik kan me voorstellen dat het even een lastig klusje was. Toch geeft het een lekker gevoel als het klaar is!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Was helemaal geen lastig klusje hoor, gewoon uittrekken en opnieuw breien. Gelukkig heb ik daar nooit moeite mee, dubbel lol van dezelfde bol 😄

      Verwijderen
  3. Joh, je trui is van binnen net zo mooi als van buiten!!
    En weer wat geleerd: dominantie op het gebied van breien.
    Dankjewel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik begrijp dat dit bij weinig mensen bekend is, terwijl het echt een groot verschil kan uitmaken. Ik heb "vroeger" geleerd de draden om elkaar heen te slaan, maar dat het uitmaakte welke kant je dat op deed, leerde ik pas vele jaren later.

      Verwijderen
  4. Mooi, ook die i-cord afwerking aan de mouw. Ik las in de krant dat Fair Isle helemaal in de mode is, net zoals andere breisels, dus dat komt helemaal goed.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, dat zou ik leuk vinden, als dat weer in de mode komt. Wat ook weer helemaal terug komt zijn die geometrische vlakken, die in de 80er jaren populair waren. Ik heb toen heel veel van dat soort truien gebreid. Heerlijk vond ik het om ze te maken, met allerlei verschillende garens, en het breien zou ik ook nu leuk vinden, maar nee, ik ga die niet meer dragen.

      Verwijderen
  5. Ik heb geen idee hoe dat I cord werkt.
    (Nee leg het maar niet uit, mijn hoofd wil nix leren momenteel)
    Maar ook ik vind links in dit geval mooier dan rechts.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wees gerust, ik ga zoiets helemaal niet in tekst uitleggen 😀 volgens mij is een beschrijving van zoiets gewoon niet duidelijk. Er zijn genoeg (y.outube)filmpjes te vinden waarop dit soort technieken worden voorgedaan. Die bekijk ik ook wel hoor, als ik even zeker wil weten dat ik het goed doe 😁

      Verwijderen
  6. word weer een mooi werk en de trui zal wel lekker dragen als hij klaar is

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ahhh prachtige trui weer!
    op de handwerkgroep zijn 5 van de 7 vrouwen ook bezig met noorse truien.. dus ja het inbreien is in de mode !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het schijnt weer helemaal in de mode te komen, leuk (maar eigenlijk trek ik me helemaal niets aan van mode, ik draag de kleding die ik mooi vind 😉)

      Verwijderen