Volgers

maandag 14 oktober 2019

Hortensia en zon

Marthy is weer terug in Nederland (zij en haar man verblijven de helft van het jaar hier, en de andere helft in hun huis in Frankrijk). Ze schrijft een heel leuk blog, en vandaag liet ze wat foto's zien die ze gisteren maakte tijdens een wandeling door het dorp.
Er was een foto bij van een hortensia, helemaal in herfstkleuren, behalve 1 bloem die nog fier de zomerkleur heeft.
Hoe grappig, dat is precies wat ik vanuit mijn woonkamer zie!
Zo valt de bloem niet eens op, hij/zij hangt net over het hekje heen, kijk maar:
Ik ging eerder vanmiddag even een foto maken, maar doordat er een regenbui aan kwam en het daardoor best donker werd, is de kleur niet goed te zien. Hm, nou ja, dan maar even vanuit mijn huis een foto gemaakt, toen de regenbui weer over was:
Zien jullie 'm bungelen, daar rechts van het midden, dat lichte stipje? Grappig toch!
Er bovenuit steekt een Callicarpa, een favoriet van mij, dat zal wel komen door zijn paarse besjes.

Inmiddels schijnt het zonnetje weer, fijn, dat betekent dat mijn zonnepanelen wat voor mij aan het terug verdienen zijn! Een vorm van passieve inkomsten, zo lees ik op blogs. Dat zijn inkomsten waar je niet voor werkt, bijvoorbeeld rendement op spaargeld (rente/dividend), maar evengoed de opbrengst van je zonnepanelen.
Sinds ik de sleutel van mijn huis kreeg, noteer ik elke week even de meterstanden van stroom en gas. Voor de stroom zijn dat 4 cijfers, namelijk hoog en laag tarief verbruik, en hoog en laag tarief terugverdiend. Tot op heden heb ik meer terugverdiend, dan ik heb verbruikt. Mooi meegenomen! Dat zal natuurlijk niet zo blijven, in de wintermaanden zullen er genoeg dagen zijn zonder zon, terwijl het dan al vroeg donker wordt, en er dus verlichting aan moet.
Het valt mij, nu ik die zonnepanelen heb, opeens op hoe vaak aan het einde van de middag de zon toch nog even tevoorschijn komt  (waardoor ik steeds weer een beetje bespaar).

4 opmerkingen:

  1. Leuk dat jij ook zo'n eigenwijze bloem treft.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Toen ik jouw blog las, bedacht ik me dat ik daar toch best even een foto kon nemen, voordat ook deze overgaat in herfstkleuren.

      Verwijderen
  2. Mooie foto's! Onze hortensia's gingen bijna allemaal dood tijdens die hete droge zomer helaas.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. oww zonnepanelen...mijn zus heeft er zoveel... die levert aan het energiebedrijf en verdient daar een aardig zakcentje mee.
    helaas woon ik in een portiek met 4 buren boven me... dus al zouden er zonnepanelen op het dak staan dan nog was het niet genoeg voor zoveel huishoudens

    BeantwoordenVerwijderen